Kuluttaja haluaa yksilöllisiä ostokokemuksia

Kuluttajan maailma ja sitä mukaa ostokäyttäytyminen on muuttunut. Kuka olisi osannut ennustaa teknologian mahdollistamia muutoksia vaikkapa kymmenen vuotta sitten?

Ruokaostokset voi tehdä verkossa ruuhkabussissa istuessa. Ravintolassa pöytäseurue kuvaa annoksensa Instaan ja Snapchatiin. Töistä lähtiessä noudetaan ResQ-sovelluksen avulla muutoin hävikiksi jäävä lounasannos illaksi kotiin. Niin – ja kotiinhan voi tilata Foodoran tai Woltin sovelluksella annoksen suosikkiravintolastaan.

Yritysten haasteena on pystyä paitsi ymmärtämään tarpeemme ja motiivimme, myös ennakoida tulevaa käyttäytymistämme. Digitalisoituminen on muuttanut ostamista ja siihen kohdistuvia odotuksia.

Suomalainen kuluttaja on myös kokeilevampi ja nautinnonhaluisempi kuin ennen. Kuluttaja haluaa yksilöllisiä ostokokemuksia ja panostaa siihen, mikä on tärkeää juuri hänelle, on se sitten eettisyys tai edullisuus. Ja ettei menisi liian helpoksi – sama kuluttaja voi haluta kalansa eettisenä ja juustonsa mahdollisimman edullisena.

TNS Mind –tietopankki antaa kokonaisvaltaisen kuvan kuluttajasta – elämästä, teoista, arvoista ja asenteista. Omaa brändiä voi peilata eri teemoja vasten. Tietopankki sisältää mm. kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavat trendit, asenteet, brändimielikuvat, preferenssit ja ostokäyttäytymisen. TNS Mindista löytyvät myös digitaaliseen kuluttamiseen, kanta-asiakasohjelmiin, median käyttöön ja lifestyleen liittyvät käyttäytymistä selittävät tekijät.

On tärkeää löytää ne hetket, jolloin kuluttaja tekee päätöksensä ja optimoida oma tarjonta. On huolehdittava siitä, että brändi on validi – siinä hetkessä!

 

Lisätietoja: Tarja Pentilä, 040 516 3799, etunimi.sukunimi@kantar.com

 

Kategoria: 
Uutiskirje