Onko brändisi tarpeeksi tavallinen suomalaisille?

Me suomalaiset haluamme näyttäytyä järkevinä, avuliaina, itsenäisinä ja ihan tavallisina. Tavallisuus ei kuitenkaan ole synonyymi tylsälle. Haluamme olla tavallisia harkitusti ja tietoisesti, mutta massasta erottuen.

Tavallisuus ei tarkoita samaa kaikille. Vanhemmilla ikäpolvilla tavallisuuteen liittyy voimakkaasti vaatimaton elämä, arkiset askareet, luonnossa liikkuminen ja harrastepiireissä käyminen.  Ruuhkavuosia elävien Facebook-päivytyksissä vietetään taivaallisen tavallista perhe-elämää, johon kuuluu arvokas oma aika. Alle kolmekymppisistäkin melkein joka neljäs haluaa olla muiden silmissä ihan tavallinen. Heillä ystävät, erottautumisen halu, ulkonäkökeskeisyys ja somettaminen tuovat tavallisuuteen oman twistinsä.

Aito ja ihan tavallinen saavat uuden ulottuvuuden, kun siirrytään someen. Hashtageilla #nofilter ja #nomakeup nostetaan voimakkaasti esille omaa ainutlaatuista tavallisuutta ja huolellisesti mietittyä luonnollisuutta. Maailmalla tähdet julkaisevat kilvan kuvia ”tavallisesta” elämästään. Tavallisuudesta ja aitoudesta on tullut myös rooli ja ansaintamahdollisuus monelle suomalaiselle vloggarille. Kaikki osaavat olla tylsästi tavallisia, mutta somessa erottuu se, joka osaa olla kiinnostavasti ja muista erottuvalla tavalla tavallinen.  

Myös brändeiltä ja yrityksiltä vaaditaan yhä enemmän aitoutta ja kykyä olla uskottavasti läsnä tavallisessa elämässä. Etenkin nuoret arvostavat tuotteita, joiden takana on mielenkiintoinen ja aito tarina – vaikkapa Hai-saappaat, joita Robinkin on suunnitellut. Hieman iäkkäämmät arvostavat taas paikallisuuden tuomaa tuttuutta ja tavallisuutta. Onko sinun brändisi tavallinen – oikealla tavalla?

Lähteenä käytetty Kantar TNS:n laaja Mind-kuluttajatietopankki toimii ymmärryksen lähteenä luoden kokonaiskuvan tällä hetkellä muutosta ajavista ilmiöistä ja niiden taustalla vaikuttavista asenteista. TNS Mind auttaa ymmärtämään erilaisia kohderyhmiä tukien näin yritysten tulevaisuuden suunnittelua.

 

Lisätietoja: Nina Frosterus, etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje