Avaimet kasvuun - suomalaiset pintaa syvemmältä

Eettisyys, individualismi, luomuilu, nautinnonhalu, elämyksellisyys, hintatietoisuus, digitalisoituminen – nykykuluttajaa ja hänen käyttäytymistään kuvaavia termejä riittää. Mutta kuinka brändi pystyy hyödyntämään tätä joskus toisilleen vastakohtaistenkin trendien viidakkoa?

Brändi valitaan omien arvojen mukaisesti. Eettiset valinnat, ekologisuus ja vastuullisuus ovat selkeästi nousussa kuluttajien mielissä. Yritysten odotetaan itsestäänselvästi huolehtivan vastuullisuudesta. Moni brändi onkin tarttunut hetkeen – Fiskars vastaanottaa vanhoja pannuja kierrätykseen, Marimekko vaatteita. Kotipizza kampanjoi yhteistyössä Planin kanssa lapsityövoimaa vastaan ja Finlayson lanseerasi äskettäin tasa-arvokampanjan, jossa naiset maksavat euron ostoksista 83 senttiä.

Kuluttaja ei kuitenkaan osta johdonmukaisesti. Kananmunia valitessa voi eettisyys ratkaista hinnan sijaan, kun taas vaikkapa mineraalivesissä kriteerinä voi olla mahdollisimman halpa hinta. Brändi valitaan kulloisenkin hetken ja tarpeen mukaan, omien asenteiden ja arvostusten mukaisesti. Meillä kaikilla on omat tärkeät asiamme joihin panostamme ja vähemmän tärkeät, joissa esim. edullinen hinta tai helppous on pääasiallinen kriteeri. Olemme yksilöllisiä, uniikkeja kuluttajia ja haluamme erottautua juuri Minulle räätälöidyillä ja juuri Minua inspiroivilla valinnoilla.

Asenteiden ja trendien ymmärtäminen auttaa ennakoimaan kuluttajan käyttäytymistä. Me suomalaiset arvostamme suomalaisia tuotteita ja edullista hintaa. ”S-ryhmässä tartuttiin hetkeen ja lanseerattiin Kotimaista-tuotteet. Suomalainen tuote suomalaisessa kaupassa - ja pysyvästi edulliseen hintaan. Merkistä tuli heti menestys”, kertoo S-ryhmän Katariina Roininen (kuvassa).

”Nousevien arvojen ja trendien ymmärtäminen auttaa yrityksiä ennakoimaan markkinoiden muutoksia. On keskeistä ymmärtää tulossa olevien trendien merkitys ja mahdollisuudet omissa tuoteryhmissä ja brändeissä. Tässä työssä TNS Mind –kuluttajatietopankki antaa upeat mahdollisuudet päästä nopeasti ja kustannustehokkaasti hyödyntämään kuluttajatrendejä kasvun vauhdittajina”, hehkuttaa Tarja Pentilä Kantar TNS:stä.

 

Lisätietoja: Tarja Pentilä, etunimi.sukunimi@kantar.com

 

 

 

Kategoria: 
Uutiskirje