Suomalainen kuluttaja päättää vastuullisemmin

Yhteiskuntavastuu on nykyisin selkeästi kilpailutekijä. Kuluttaja odottaa yrityksen huolehtivan puolestaan yhteiskuntavastuusta ja suosii yrityksiä, jotka niin tekevät. Vastuullisuus on ollut jo pitkään ns. hygieniatekijä – kukapa nyt myöntäisi hyväksyvänsä lapsityövoimalla hikipajoissa tuotetut t-paidat. Vastuunkanto ja eettinen toiminta ovat vähitellen muuttuneet päätöksenteon motivaattoreiksi.  

Planeetan pelastaminen on kuluttajalle jo itsestään selvä odotusarvo, mutta yrityksen panostus vaikkapa paikallisen junioriseuran pallokentän kunnostukseen jättää jäljen henkilökohtaisemmalla tunnetasolla.  Suuntaus vie globaalista lokaaliin.

Suomalaisilla tuotteilla on valttina tuttuus, turvallisuus ja tietty läpinäkyvyys. Vanha slogan ”Suosi suomalaista, osta kotimaista” pitää edelleen pintansa vanhemman väestön keskuudessa. Suomalaisen työn tukeminen koetaan tärkeäksi – jopa hintavetoisesti markkinalle tullut Lidl kerää pisteitä viemällä suomalaista ruokaa ulkomaille. 

Lähes puolet suomalaisista kuluttajista kertoo saaneensa tai etsineensä tietoa yritysten päämääristä ja tavoitteista vuonna 2017. Kehitys on ollut ripeää – vuonna 2014 näin kertoi kolmannes. Some ja netti antavat oman boostinsa vastuullisuudelle – tietoa on helppo saada ja jakaa.

”Vanhoina hyvinä aikoina” tehdaspaikkakunnan patruuna järjesti työntekijöilleen asunnot, koulut, harrastuspiirit ja lasten päivähoidon. Yritys kantoi vastuuta työntekijöistään ja koko paikkakunnan menestymisestä – ja tehdas tahkosi tulosta. Yhteiskuntavastuu ja bisnes kättelivät lämpimästi toisiaan.

Vastuullisuus on viime vuosina ollut varsin vahvasti riskien hallintaa. Liian harva suomalainen yritys on lähtenyt rohkeasti etsimään vastuullisuudesta uusia bisnesmahdollisuuksia, mutta ajat ovat onneksi muuttumassa. Yhä useampi yritys rakentaa toimintansa ja tarkoituksensa vastuullisuuden lähtökohdista ja myös viestii siitä aktiivisesti.

 

Nordic Business Forum ja Kantar TNS ovat partneroituneet vastuullisuus-teeman puitteissa ja julkistavat kesän ja syksyn 2017 aikana lisää tietoa aiheesta.

Lisätietoja

Sirkka Paronen ja Päivi Kauppinen
Puh. (09) 613 500
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

 

 

Kategoria: 
Uutiskirje