Some ja hakumainonta haukkaavat jo viidenneksen mainoskakusta

Mainonnan määrä kolmannella kvartaalilla oli 237 milj. €. Kasvua oli noin prosentin verran vuoden 2016 kolmanteen kvartaaliin verrattuna. Suurimman osuuden mainonnan määrästä vievät edelleen sanomalehtien painetut ja digitaaliset mediat. Tv:n osuus on hyvänä kakkosena laskettaessa yhteen sekä lineaarisessa tv:ssä oleva mainonta että online tv:n videomainonta, joka onkin hyvässä kasvuvauhdissa.

Koko väestö käyttää yhä enemmän aikaa liikkuvan kuvan ja somen parissa – mikä näkyy myös mainonnan markkinaosuuksissa. Sosiaalinen media ja hakumainonta, suurelta osin siis ulkomaiset toimijat haukkaavat mediamainonnan määrästä 18 %.

Kantar TNS Oy keskusteli alkuvuonna 2017 markkinointiviestinnän ekosysteemiin kuuluvien toimijoiden kanssa. Totesimme yhdessä, että kuluttajan mediapäivä on muuttunut ja siitä johtuen Kantar TNS Oy julkaisi keväällä 2017 perinteisen mediaryhmäjaon rinnalle uuden tavan mediaryhmien markkinaosuuksien esittämiseen. Verkkomainonta on aiemmin esitetty yhtenä kokonaisuutena, nyt sen rinnalle tuotiin uudenlaista näkökulmaa mainonnasta kuluttajan mediapäivässä.

Mediamainonnan jakautuminen uudella tavalla saadaan laskemalla yhteen perinteisten ja digitaalisten medioiden mainospanostukset. Jotta markkinasta on saatu vielä laajempi katsaus, on kuukausittaista mediamainonnan seurantaa täydennetty IAB:n keräämillä panostuksilla haku-, Facebook- ja YouTube-mainontaan.

”Uusi ryhmittely antaa kokonaisvaltaisemman kuvan medioiden markkinaosuuksista ja heijastaa myös kuluttajien mediakäytön muutosta”, kertoo Kantar TNS:n Marja Honkaniemi. ”On mielenkiintoista seurata kehitystä – miltä tilanne näyttääkään kolmen tai viiden vuoden kuluttua?”

 

Marja Honkaniemi, 040 503 0632, etunimi.sukunimi@kantar.com

 

Kategoria: 
Uutiskirje