Kuinka puhutella Z-sukupolvea?

Zetat, 2000-luvun lapset ovat syntyneet erilaiseen maailmaan – globaalimpaan, teknisempään, ympäristötietoisempaan ja ehkä myös turvattomampaan, ainakin turvattomammalta tuntuvaan. Millaisia zetat oikein ovat – fiksumpia kuin edelliset sukupolvet?

Kännykät, pikaviestit, snapchat, insta, tubetus… zetat käyttävät tietotekniikkaa yhtä tottuneesti kuin kalat uivat vedessä. Zeta tekee paljon asioita yksin, vaikka kavereita somessa riittää. Zetan addiktio on FoMO – Fear of Missing Out. Zeta haluaa olla jatkuvasti tietoinen mitä muut tekevät ja missä, ettei hän vain jää nyt jostain paitsi.

On huolestuttavaa nähdä, että zetojen suurin pelko on yksinäisyys. Jatkuva yhteydenpito laajaan kaveriporukkaan ei ilmeisesti korvaa oikeaa konkreettista ystävyyttä. Ihmisen perustarpeet eivät muuta samaa vauhtia teknologian tarjoamien mahdollisuuksien kanssa. Asialla on suurta yhteiskunnallista merkitystä – aihetta tulisikin tutkia syvemmin. Myös ilmastonmuutos, työttömyys, netin tietoturvaa ja liiallinen ajankäyttö netissä ovat zetan pelkoja.

Perinteinen urapolkukaan ei välttämättä kiinnosta. Käsillä tehtävät asiat, tietty konkreettisuus some-maailman vastapainona on aika yllättäväkin löydös. Ekologisuus ja kierrättäminen ovat itsestäänselvyyksiä – zetan ei tarvitse konmarittaa! Kuluttamisen arvot poikkeavat totutusta – kiinnostaako esimerkiksi oma auto vai voiko sen hankkia kimpassa ystävien kanssa? Ajokortin aikoo muuten hankkia vain joka kolmas – maaseudulla kolme neljästä. Zetan tärkeimmät mediat ovat some ja videot.

Zeta elää hetkessä ja kaipaa omaa hyvän olon kuplaa. Ostamisessa ollaan tarkkoja, mutta kun jotain mieluista löytyy, siihen ollaan valmiita satsaamaan, yhdistelmä ”H&M meets Michael Kors” toimii. Zeta arvostaa teknologiabrändejä: Googlea, Amazonia, Facebookia ja Applea. Brändit ovat tärkeitä – mutta miten ne pääsevät zetan iholle?

”Enemmän kuin brändeihin zeta luottaa muihin kuluttajiin. Perinteinen markkinointi ei välttämättä tavoita zetaa, joka haluaa elämyksellisyyttä, spontaaniutta ja seikkailua. Heidät on osallistettava koukuttavilla kokemuksilla, sisällöillä ja visualisuudella – ja mieluiten verkossa. Zetalle mainonta on mediasisältö siinä missä joku muukin”, kertoo suomalaisen kuluttajan elämään ja valintoihin perehtynyt Sinikka Laine.

 

etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

 

 

Kategoria: 
Uutiskirje