Ostamalla verkosta säästetään aikaa ja vaivaa - ja vähän rahaakin

Kiinnostus verkko-ostamiseen on korkealla ja verkosta ostaneiden suomalaisten määrä on kasvanut tasaisen voimakkaasti viimeisten parinkymmenen vuoden ajan. Verkkokauppaan päädytään esimerkiksi hinnan, valikoiman, helppouden ja kellonajasta riippumattomuuden vuoksi. Lisääntyneestä verkkokaupasta huolimatta suurin osa verkko-ostajista sanoo kuitenkin viihtyvänsä entiseen malliin myymälöissä. Näitä kahta ostokanavaa hyödynnetään vain yhä monipuolisemmin limittäin.

Syyt ostaa verkosta ovat moninaiset - hinta, valikoima ja helppous ovat tällaisia tekijöitä. Edullinen hinta on selvästi voimakkain ostohalukkuuteen vaikuttava yksittäinen tekijä. Noin kolmasosa suomalaisista on ainakin osittain sitä mieltä, että ainoa syy ostaa verkosta on rahan säästäminen. Toisaalta vielä useampi sanoo ostavansa verkosta ensisijaisesti säästääkseen aikaa ja vaivaa, ei säästääkseen rahaa. Verkosta ostaminen helpottaa arkea, ja etenkin aktiiviostajista iso osa kokee verkkokaupoissa shoppailun jopa hauskaksi.

Kilpailu on erittäin kovaa ja vaativaa verkkokauppojen kesken. Suomessa ei ole koko kansan verkkokauppaa, vaan yleisimmin käytetyt verkkokaupat vaihtelevat muun muassa iän ja sukupuolen mukaan. Suomalaisista yrityspäättäjistä kaksi viidestä kertoo, että heidän edustamallaan yrityksellä on verkkokauppa tai sellainen on harkinnassa (lähde: PäättäjäAtlas 2014 /TNS Gallup).

Suomalaisten verkkokauppojen tunnettuus on kuitenkin erittäin korkea, ja suurin osa seurannassamme mukana olevista reilusta sadasta suomalaisesta tai Suomeen vahvasti lokalisoidusta verkkokaupasta on onnistunut kasvattamaan sekä tunnettuuttaan että kävijämääräänsä viime vuodesta. Suurin osa verkkokaupoista on myös saanut konvertoitua verkkokaupassa vierailun kaupaksi, osa paremmin ja osa heikommin.

Verkkokaupan kehitys ei merkitse kivijalkakaupan lopun alkua. Suurin osa erittäin kokeneistakin verkko-ostajista nimittäin sanoo, että he ostavat edelleen yhtä paljon kaupoista tai myymälöistä kuin aiemmin. Verkkokaupan kehitys luo kuitenkin perinteiselle kaupalle monipuolisemman toimintakentän. Nykyajan kuluttaja liikkuu kevyesti internetin ja perinteisen myymälän välillä omien tarpeidensa mukaisesti. Noin puolella suomalaisista on tapana katsoa verkkokaupasta onko haluttu tuote varastossa, ennen kuin he menevät myymälään ostamaan sen. Suomalaiset hyödyntävätkin verkkokauppoja myös muuhun tarkoitukseen kuin pelkästään tuotteiden ostokanavana.

Tiedot perustuvat tuoreeseen Online Shopping 2014 -tutkimukseen, joka kertoo suomalaisten kokemuksia ja mielipiteitä verkkokaupasta. Tutkimusta varten haastateltiin noin 1000 yli 15-vuotiasta suomalaista toukokuussa 2014.

 

Lisätietoja
Nina Frosterus
Puh. (09) 613 500
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Uutiskirje