Mediabrändien markkinaosuudet uudella mediaryhmäjaolla

Toukokuussa 2017 Kantar TNS Finland julkaisi perinteisen mediaryhmäjaon rinnalle uuden tavan mediaryhmien markkinaosuuksien esittämiseen. Verkkomainonta on aikaisemmin esitetty yhtenä kokonaisuutena. Sen rinnalle tuotiin uudenlaista näkökulmaa mainonnasta kuluttajan mediapäivässä.

Mediamainonnan jakautuminen uudella tavalla saadaan laskemalla yhteen perinteisten ja digitaalisten medioiden mainospanostukset.

Saadaksemme vielä laajemman katsauksen markkinasta olemme täydentäneen Kantar TNS:n kuukausittaista mediamainonnan seurantaa IAB keräämillä panostuksilla haku-, Facebook- ja YouTube-mainontaan.

Täydennettäessä Kantar TNS:n kuukausittaista mediamainonnan seurantaa IAB keräämillä panostuksilla mainonnan määrä ensimmäisellä kvartaalilla oli 268 milj. €. Suurimman osuuden mainonnan määrästä vievät edelleen sanomalehtien painetut ja digitaaliset mediat. TV:n osuus on hyvänä kakkosena laskettaessa yhteen sekä lineaarisessa TV:ssä oleva mainonta että online TV:n videomainonta. Sosiaalinen media ja hakumainonta (eli ulkomaiset toimijat) haukkaavat mediamainonnan määrästä jo noin 20 % Suomen mediamarkkinoilla.

 

Lisätietoja

Marja Honkaniemi, puh. +358 40 503 0632 ja Minna Rantanen, puh. +358 40 718 1066
etunimi.sukunimi@kantar.com

Kategoria: 
Ajankohtaista