Viimeinkin piristystä mediamainonnan investoinneissa - jatkuuko nouseva trendi 2017?

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1168 miljoonaa euroa vuonna 2016 ja vuosi päättyi hienoiseen 0,9 % kasvuun - ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. Panostukset sähköisiin medioihin ovat nyt 55 % mainonnan kokonaisinvestoinneista. 

Mainonnan panostukset painetuissa sanomalehdissä vähenivät, mutta laskeva trendi on loiventunut. Painetuissa aikakauslehdissä mainonta laski erityisesti yleisö- ja asiakaslehdissä mm. muutaman asiakaslehden siirryttyä kokonaan verkkoon. Mainonnan määrä TV:ssä pysytteli edellisen vuoden tasolla ja se on myös pitänyt osuutensa mainonnan kokonaismäärästä. Verkkomainonta kasvoi erityisesti mobiilimainonnan vauhdittamana. Viime vuosi oli menestyksekäs myös elokuva-, radio- ja ulkomainonnalle.

 

 

Kantar TNS:n kuukausittaisen mediaseurannan mukaan vähittäiskauppa nappasi jälleen neljäsosan kaikista mediamainonnan investoinneista. Sekä kaupan että autoalan mainonta piristyi. Suurimman kasvuprosentin saivat aikaan kuitenkin telealan brändit. Brändimainonnan osuus mediamainonnan kokonaisuudesta oli edelleen merkittävä, 60 %. Sen määrä kuitenkin laski viime vuonna perinteisissä medioissa 1,7 %. 

Mainosvuosi-tilaisuudessa palkittiin vuoden 2016 ansioituneena mainostajana VV-Auto Group Oy.

 

Mainonnan määrä -taulukko pdf-muodossa >

Tiedot perustuvat Kantar TNS Oy:n kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä vuosittaiseen erillistutkimukseen, jonka yhteistyökumppaneina media-alan liitot.

© Kantar TNS | Julkaistaessa lähde mainittava.

 

Lisätietoja

Marja Honkaniemi, Director, Brand & Communication, 040 503 0632                                                    

Päivi Kauppinen, Innovation & Consulting Director, 050 520 2963

etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

 

 

Kategoria: 
Lehdistötiedote