Arki muuttuu yhä mobiilikeskeisemmäksi

Peräti 61 % 16-60-vuotiaista suomalaisista omistaa älypuhelimen ja 16 % tabletin, kertoo tuore Mobile Life 2013 -tutkimus. Älypuhelinten lisääntymisen myötä myös mobiilin internetin käyttö kasvaa. Internetissä surffailu nouseekin suurimmaksi syyksi hankkia älypuhelin ajasta ja paikasta riippumattomuuden ohella. Nettisurffailu on suurimpia syitä myös tabletin hankintaan.

Mobiliteetin ja sosiaalisen median kasvu lisäävät molemmat kuluttajien internetin käyttöä, mutta ne myös ruokkivat toinen toisiaan. Suomalaisista jo 45 % käyttää sosiaalista mediaa matkapuhelimellaan. Sosiaalisen median mobiilikäytössä korostuvat ystävien "statuksen" katsominen ja ystävien kanssa viestittely. 

Maailman muuttuessa mobiilikeskeisemmäksi puhelimen merkitys myös kuluttajien ostoprosessissa lisääntyy. Puhelin tukee ostamista paitsi ostotapahtuman aikana, myös ennen ostamista ja ostamisen jälkeen. Mobiilisti voi mm. tehdä hintavertailuja, lukea tuotearviointeja sosiaalisessa mediassa, skannata QR-koodeista lisätietoa ja lopulta maksaa tuotteen kassalla tai verkkokaupassa.

Mielenkiintoisena ilmiönä tutkimus nostaa "showroomingin", joka tarkoittaa, että tuotteeseen tutustutaan kivijalkakaupassa, mutta ostetaan tuote jostain muualta. Kauppiaan kannalta kuluttajan käyttäytymisen muutos tuo sekä uhkia että mahdollisuuksia. Pahin uhka on, että puhelimella tehdään saman tien hintavertailu ja tilataan tuote sieltä, mistä sen saa halvimmalla. Tällöin kivijalkakaupan rooli jää vain tuotetta esitteleväksi näyteikkunaksi. Parhaimmillaan kauppias voi mobiilin avulla sitouttaa asiakkaan ostamiseen heti, esimerkiksi lähettämällä puhelimeen tarjouksen, joka on voimassa vain kyseisenä päivänä ja kyseisessä liikkeessä.

Tutkimuksen mukaan mobiili näyttää suomalaisille kauppiaille pienemmältä uhalta kuin muualla maailmassa. Suomalaisista 17 % on sitä mieltä, että he turvautuvat tiedon etsinnässä mieluummin mobiiliin kuin myyjään. Globaalisti peräti 34 % ja Euroopassa 22 % etsii tietoa mieluummin mobiililla kuin kysyy myyjältä.

Mobile Life on TNS:n vuotuinen globaali tutkimus, joka kartoittaa kuluttajien mobiilikäyttäytymistä. Tutkimukseen haastateltiin 38 000 mobiilikäyttäjää 43 maassa. Suomessa tutkimus tehtiin tänä vuonna toista kertaa.

 

Lisätietoja

Reeta Sutinen
Puh. (09) 6135 0507
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Kategoria: 
Lehdistötiedote