Kauppa ja kuluttaja etsivät epätoivoisesti toisiaan

 

 

Twitter: @NinaUrala
LinkedIn: Nina Urala

 

Millaiset myymälät, valikoimat ja palvelut houkuttavat ja koukuttavat nykypäivän kuluttajaa? Päivittäistavaraostoksilla kuluttaja tasapainoilee ajan, rahan ja energian ”Bermudan kolmiossa”.  Jos on aikaa ja energiaa ostoksilla käyntiin, voi rahasta olla puutetta tai toisinpäin - maksukykyisemmältä kuluttajalta uupuukin aikaa.

Kaupassakäynti on suurelle osalle meistä ainakin joskus välttämätön paha ja monesti siitä halutaan suoriutua mahdollisimman vaivattomasti. Ovatko kauppapaikat jo suorastaan hengästyttäviä palatseja tai sokkeloisia labyrintteja, joissa suunnistamiseen tarvitaan erityistaitoja? Kun energia ja aika kuluu etsimiseen, ei impulssiostoille tai haaveilulle riitä enää tehoja. Mikä saisi kuluttajan viihtymään ostoksilla - elämyksellisyyskö? Pelkkä visuaalisuus upeine ananaspyramideineen ja eksoottisine tuotteineen ei välttämättä puhuttele. Tarvitaanko jotain erilaista - innostavia tapahtumia, kattausvinkkejä, kokkikouluja ja demokeittiöitä – kuluttajan huomioimista? Voisiko kauppareissulta saada energiaboostin, myönteisiä kokemuksia, jotka sitouttavat kauppabrändiin myös emotionaalisesti? Jos museot järjestävät asiakkailleen retkiä, työpajoja ja erikoisiltoja, mikseivät kaupat? Miltä kuulostaisi ruisleipä- tai kalankäsittelykurssi? Ehkäpä siinä hevi-osaston liepeillä joku puristaisi valitsemistani hedelmistä smoothien mukaan ihan vain mielen iloksi tai kehon energiaksi?

Samat kuluttajatarpeet ja lainalaisuudet pätevät myös nettikaupassa. Nettiruokakauppa houkuttelee monia, mutta käyttäjiä on vielä varsin vähän. Valitettavan usein kuluttajat kokevat käyttöliittymät hankaliksi ja ostopolun sujuvuudessa sekä tuotteiden esillepanossa tuntuu usein olevan toivomisen varaa. Eikö verkko-ostaminen olekaan nopeaa ja näppärää? Myös verkossa ostamisesta voisi tehdä elämyksellisen ja inspiroivan. Ja mikä olisi tapa, jolla ruoan verkkokauppa innostaisi tekemään heräteostoksia?

Meitä kuluttajia on monen tyyppisiä ja painotamme ostokäyttäytymisessämme erilaisia asioita – on luomuilijaa, nuukailijaa ja vaikkapa ruokaintoilijaa. Ja jottei asia olisi liian yksinkertainen, roolimme vaihtuvat tilanteen mukaan. Nuukailija löytääkin itselleen merkityksellisessä tilanteessa sisäisen innostujansa.

Myös tarjonta muokkaa käyttäytymistämme. Jos keskelle kaupunkia saapuu torillinen tuottajia mukanaan herkkulasti suoraan tiloilta, osa perinteisestä kaupasta siirtyy ohi keskusliikkeiden. Uudet tilanteet, tuotteet ja palvelukokemukset sekä alati vaihtuvat roolit herättävät kuluttajatarpeita, jotka kaupan on syytä tunnistaa ja ennakoida.

26.4.2017

Kategoria: 
Blogi